Prosafe får i år og neste år levert fire boligrigger for nær 10 milliarder kroner fra asiatiske verft. Safe Boreas i Mekjarvik er for tiden Stavangers største hotell med 450 sengeplasser.
Prosafe-direktør Karl Ronny Klungtvedt erkjenner at selskapet ikke er upåvirket av nedgangstider på sokkelen, men sier til Sysla at han tross alt er glad det er fire boligrigger og ikke borerigger Prosafe for tiden har under levering og produksjon i Singapore og Kina.
Sysla var mandag med på en omvisning om bord på Safe Boreas.
– Markedet for boligrigger er mindre tungt, og vi har fortsatt en god ordrebok. Det er mange planlagte vedlikeholds- og modifikasjonsjobber på sokkelen og vi merker nok ikke den lave oljeprisen på samme måte som mange andre, sier Klungtvedt.
Innom Mekjarvik før Edvard Grieg
Safe Boreas, den første av de fire nye riggene, har nylig ankommet GMC i Mekjarvik fra Jurong-verftet i Singapore. I mai skal riggen til Edvard Grieg-feltet i Nordsjøen og fungere som boligkvarter for Lundin i de seks månedene hvor feltet skal klargjøres for produksjon. Deretter skal riggen videre til nye oppdrag på britisk sokkel.
- Børsnotert selskap med hovedkontor på Kypros.
- Verdensledende eier/operatør av halvt-nedsenkbare boligrigger.
- Har nå 12 boligrigger i flåten, mens tre nye er under produksjon.
– Hvilke rater oppnår dere for tiden?
– Kontrakten med Lundin på Edvard Grieg er på 338.000 dollar per dag, og den ble forhandlet lenge før det store fallet i markedet.
Prosafe har nå 12 boligrigger, og selskapet mener de har en god balanse mellom korte kontrakter på norsk og britisk sokkel, og lengre kontrakter i Mexicogolfen, Brasil og sørøst-Asia.
350 millioner dollar stykket
En søsterrigg til Safe Boreas er for tiden under produksjon i Singapore. Safe Zephyrus leveres i sommer og er leid ut på kontrakt til Det norske på Ivar Aasen-feltet. Riggene har en produksjonskostnad på 350 millioner dollar hver.
– På norsk sokkel er det nå krav om at alle lugarer skal ha dagslys, og derfor er Safe Boreas bygget med to store atriumsløsninger. Dette øker komforten hos alle om bord, men fordyrer produksjonen og reduserer lugarkapasiteten, sier Karl Ronny Klungtvedt.
To til fra Kina
Neste år kommer ytterligere to boligrigger fra Kina, som er bygget 100 millioner dollar billigere. Disse tilfredsstiller ikke de høye kravene til standard på norsk sokkel, men kan betjene britisk side.
Og mens mannskapet om bord på Safe Boreas får sove i enkeltlugarer, består selskapets rigger i andre verdensdeler ofte av firemannslugarer. Den største riggen utenfor Mexico har over 800 sengeplasser.
Kilde for: BT.no – Økonomi