LIKE STOR Apple greide å ta igjen Samsungs forprang før jul i fjor. Forklaringen ligger trolig i at de kom med iPhone 6 og 6 Plus (bildet). (Foto: KIRSTI ØSTVANG)
Slik er det ikke lenger, ifølge analysebyrået Strategy Analytics.
Begge de to gigantene solgte nemlig 74.5 millioner mobiltelefoner på verdensbasis i løpet av oktober, november og desember i fjor.
Men da må vi altså huske på at dette var perioden da iPhone 6 og iPhone 6 Plus ble lansert. Samsung hadde på sin side ikke noen nye modeller ute, om man da ikke tar med spesialmodellen Samsung Galaxy Alpha som kom til Norge i midten av september måned.
LES OGSÅ:
TEST: iPhone 6
TEST: iPhone 6 Plus
TEST: Samsung Galaxy S5
Totalt ble det solgt 1,3 milliarder smarttelefoner i fjor. Hele 81 prosent av disse var Android-telefoner, så Apple har enda et stykke igjen før de dominerer med sitt iOS.
OFFER FOR APPLE-EFFEKT: Samsungs populære flaggskiptelefon Galaxy S5 fikk alvorlig konkurranSe av iPhone 6 før jul.
Samtidig viser Strategy Analytics-rapporten at Samsung alene tapte markedsandeler i forhold til Apple. De gikk i fjor fra 30 til 20 prosent, mens Apple økte sin andel av mobilmarkedet fra 18 til 20 prosent.
LES OGSÅ: SNIKTITT: Huawei Ascend Mate 7
I rapporten går det fram at Samsung også blir truet nedenfra: Kinesiske produsenter som Huawei og Xiaomi spiser opp de andelene som Samsung tidligere hadde i den billige delen av smarttelefonmarkedet. Vi skal heller ikke glemme de tradisjonelle konkurrentene som LG, og ikke minst Sony – som begge hadde gode år i 2014.
‘;
fbshare = ‘Del med vennene dine
‘;
jQuery(‘br+br’).first().after(fbshare);
jQuery(‘.subtitle’).last(1).before(fbshare);
Kilde for: Mobil – DinSide.no