Data

Nei, denne Facebook-meldingen vil ikke beskytte opphavsretten din denne gangen heller

(Dagbladet): Vi har sett det før, oppdiktede såkalte «juridiske» tekster som skal beskytte opphavsretten på materialet du legger ut på Facebook fra Facebook selv.

En ny tekst har nå begynt å sirkulere, både blant norske og internasjonale Facebook-brukere. Den har blitt lagt ut på både norsk og engelsk, og det kan virke som den har kommet i kjølvannet av de nye retningslinjene på det sosiale nettverket, den stadig økende interessen rundt hva Facebook samler inn om deg eller om det hele bare «personvernpanikk» slik samfunnsgeograf Thor Egil Braadland skriver i et debattinnlegg i dagens Dagbladet.

Faktum er uansett at materialet ditt ikke beskyttes om du poster denne nye erklæringen på din egen vegg.

Resirkulert

Nettstedet Snopes.com, som daglig jobber med å avkrefte eller bekfrete myter, avkreftet nylig meldinga. Det poengteres også at samme melding ble spredt på Facebook i 2012, og at den vil ha like lite nytte nå som da.

Nettstedet har via e-post mottatt et eksempel på meldinga som er blitt publisert på engelsk:

«Due to the fact that Facebook has chosen to involve software that will allow the theft of my personal information, I state: at this date of November 27, 2014, in response to the new guidelines of Facebook, pursuant to articles L.111, 112 and 113 of the code of intellectual property, I declare that my rights are attached to all my personal data drawings, paintings, photos, video, texts etc. … published on my profile and my page. For commercial use of the foregoing my written consent is required at all times …»

Dagbladet har i det siste sett liknende varianter av meldinger dukke opp også på norsk.

Videre i teksten står det at de har forbud mot å kopiere eller bruke ditt materiale, men er dessverre uten juridisk-opphavsrettslig effekt.

Da du aksepterte Facebooks brukervilkår ved opprettelsen av din konto, inngikk du nemlig en juridisk bindende avtale som ikke kan oppheves ensidig av deg i ettertid, skrev Dagbladets Jan Omdahl i 2012 da den forrige teksten spammet Facebook-vegger landet rundt.

Når du legger ut på Facebook er du i utgangspunktet beskyttet av opphavsretten, men kontrollen av den gir du fra deg.

I punkt 2.1 av brukeravtalen gir du Facebook en «ikke-eksklusiv, overførbar, royaltyfri, underlisensierbar og verdensomfattende lisens til å bruke alt åndsverkbeskyttet innhold du publiserer på eller i forbindelse med Facebook (åndsverklisens).»

Les Facebooks retningslinjer her.

Nye vilkår

Fra 1. januar er det nye retningslinjer på Facebook.

«Ved å bruke tjenestene våre etter 1. januar 2015 godtar du våre oppdaterte vilkår og retningslinjer for data og informasjonskapsler, og du godtar også å se forbedrede annonser basert på appene og nettstedene du bruker.»

Det er ikke et alternativ å ikke godta dette. Da må du melde deg ut av det sosiale nettstedet. Og slik beskriver Facebook den nye oppdateringen:

 «Vi oppdaterer også vilkårene våre samt retningslinjene for data og retningslinjene for informasjonskapsler med informasjon om nye funksjoner og for å gjøre dem enklere å forstå. I tillegg lanserer vi forbedrede annonser basert på appene og nettstedene du bruker utenfor Facebook (annonsering basert på Internett-atferd), og gir deg mer kontroll.»
– Det de gjør som er bra, er at de gjør det enklere for folk som ikke er klar over hva slags informasjon som blir sett. Det blir lettere å kontrollere den informasjonen de deler med omverdenen, og folk kan dermed hindre at statusoppdateringer og bilder blir offentlige, sa fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, til Dagbladet.

– Det negative er at Facebook underkommuniserer fullstendig at de fortsatt samler inn ekstremt mye informasjon om brukerne sine. Det er det vanskelig for folk å beskytte seg mot, sier Mystad

Source: Data – Dagbladet