Finans og økonomi

Krever utslippsfrie ferger i Hordaland

I løpet av de neste årene skal alle fergestrekningene i Hordaland ut på anbud. – Da må det stilles krav til nullutslippsteknologi, sier nestleder Lars-Henrik Paarup Michelsen i Norsk Klilmastiftelse.

Hordaland fylkeskommune har ansvar for 16 av de 18 fergestrekningene i fylket. Dagens kontrakter går ut senest i 2018, og alle strekningene skal derfor ut på anbud.

– Tiden for rene diesel- og gassferger må være forbi. Det er mulig å få til, men det er nå toget går, sier Michelsen til Sysla.

Innen 2050

Hovedmodellen for anbudsutlysningene skal behandles politisk i slutten av januar. Michelsen er opptatt av at politikerne må stille strenge miljøkrav.

– Det er et vedtatt mål at Norge skal ha et lavutslipssamfunn i 2050. Transportsektoren må være utslippsfri innen den tid hvis man skal nå det målet. Til nå har 2050 virket veldig langt unna, og ufarlig å snakke om. Men man er bare en eller to investeringssykluser unna, sier han.

Vedtatt på Stortinget

Stortingspolitikerne har vedtatt at kommende fergeanbud skal ha krav til nullutslippsteknologi når teknologien tilsier det.

Michelsen frykter likevel at dette ikke blir prioritert når anbudene skal utformes.

– Dette er et typisk eksempel på en sak der Stortinget har en intensjon, men utføreransvaret ligger lokalt. Ingen skjærer gjennom og sier at sånn skal vi gjøre det. Vi trenger politisk lederskap som sier at i Hordaland skal transportsektoren være utslippsfri i 2050.

– Sikkerhet viktigst

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) sier at at det er for tidlig å si hvilke krav som vil bli stilt i anbudsrundene.

–  Det er viktig å legge vekt på utslipp og miljø. Vi har to store utslippskilder i Hordaland, fergene og bussene. Fergene slipper ut like mye som hele bussparken til sammen.

– Hva vil avgjøre hvor sterke miljøkrav som vil bli stilt?

– Det er flere krav som må dekkes i en sånn runde. Sikkerhet og trygghet er det viktigste, og vil gå foran alt annet, sier Nilsen.

I tillegg vil driftssikkerhet, kapasitet, frekvens, standard og universell utforming bli vektlagt i anbudene.

– Hvilke krav som skal veie tyngst, er vanskelig å si. Det er også et spørsmål om kostnader som påvirker hva vi kan gjøre, sier han.

Før jul ble anbudet på strekningen Moss-Horten gitt til Bastø Fosen, som skal trafikkere den med ordinære dieseldrevne ferger. Dette fikk mange miljøorganisasjoner til å rase, ifølge Teknisk Ukeblad.

Kilde for: BT.no – Økonomi