LMG Marin leverer designet på 14 boreskip i Brasil, men kontrakten på syv av dem er suspendert.
For noen år siden kunne skipsdesignerne i LMG Marin juble over to store kontrakter på design av 14 boreskip for Sete, som bygger rigger for oljeselskapet Petrobras i Brasil.
Nå er det betalingsstopp fra Sete til verftene på grunn av korrupsjonsskandalen i Brasil.
– Vi er ikke i krise på grunn av det, men det er uheldig at et så stort prosjekt rammes, sier Rise til Sysla.
Største kontrakt noensinne
De 14 boreskipene bygges ved to ulike verft, Jurong Aracruz og EAS i Brasil. Jurong Aracruz fortsetter byggingen tross betalingsstopp, mens LMG Marins kontrakt med EAS er suspendert inntil videre.
– Vi håper og tror den kommer i gang igjen, sier Rise.
Den ene kontrakten ga LMG Marin totalansvar for design av hele skipet, med toppdekk og boretårn.
– Det er den største kontrakten vår noensinne. Vi måtte bygge opp et team, og på det meste jobbet 250 mennesker med å gjennomføre designet, sier Rise.
– Hovedjobben er gjort
LMG Marin har nærmere 70 ansatte, 37 av disse holder til i Bergen, resten i datterselskaper i Frankrike og Polen. I tillegg leide de inn konsulenter og satte ut kontrakter til andre selskaper for å gjennomføre prosjektet.
– Byggingen av tre eller fire av skipene var i gang hos EAS. Men på grunn av usikkerheten knyttet til korrupsjonssaken i Petrobras gjør vi ikke mer før vi har fått en avklaring. Vi venter på oppfinansiering av resten av oppdraget, sier Rise.
Hvor mye LMG Marin taper på byggestoppen, vil Rise ikke ut med.
– Hovedjobben vår er gjort. Det gjenstår rundt 15 prosent av kontrakten vår med EAS, mens fra Jurong har vi fått betalt for hovedjobben, sier han.
I fjor hadde selskapet et resultat før skatt på syv millioner, ned fra 47 millioner året før. Årsaken er delvis problemene i Brasil, men har først og fremst regnskapsmessige årsaker, ifølge Rise.
Gassferger
To boreskip er også under bygging for Transocean i Singapore. Dette arbeidet går etter planen, ifølge Rise.
Men det er ikke bare boreskip LMG Marin designer. Ferger, små cruiseskip og nye typer offshorebåter er på trappene.
– Vi har designet 16 gassferger som er levert langs hele norskekysten, og vi har også fått et internasjonalt gjennombrudd på gassferger. Blant annet har vi fått kontrakt på fire ferger i Estland og en stor ferge som skal til Italia, sier Rise.
Selskapet har også vært med på å redesigne fergen Fannefjord om til en hybridferge med batteri.
– Det er et område vi ser vil komme mer: hybride fremdriftsløsninger. Rene batteriferger kan ikke brukes på alle samband, mens hybride plugg-innløsninger er mer fleksible, og er noe mange kunder spør etter.
LMG Marin årsresultat
2014 | 2013 | |
---|---|---|
Driftsinntekter | 324 631 000 | 287 520 000 |
Driftsresultat | 6 319 000 | 41 807 000 |
Resultat før skatt | 7 321 000 | 46 901 000 |
Kilde for: BT.no – Økonomi