Siden 2006 har andelen kvinner i oljebransjen bare økt med ett prosentpoeng.
OLJE OG ENERGI 10.02.2015 07:07
I 2006 uttalte daværende statsminister Jens Stoltenberg at kvinneandelen måtte opp fra sine 20 prosent. Ifølge SSBs ferske arbeidskraftundersøkelse ligger tallet nå på 21 prosent. 12 prosent av disse jobber offshore, ifølge Offshore.no
Norsk olje og gass gleder seg over den marginale økningen.
– Vi er veldig opptatt av den store kjønnsforskjellen som finnes i bransjen. Det er en stor mannsdominanse, så dette er noe vi syns er positivt, sier informasjonssjef Thina Hagen i Norsk olje og gass til Offshore.no.
På stedet hvil
60,1 prosent av kvinnene har utdanning på universitets- og høyskolenivå. Tilsvarende andel for menn ligger på 37,1 prosent.
Hagen forteller at det er vanskelig å spå hvorfor mennene fortsatt er så dominerende, men tror mye har å gjøre med tradisjonelle utdanningsvalg.
– Det er jo et faktum at norsk arbeidsliv er kjønnsdelt. Kvinner velger sjelden kjerneutdanningene som er viktig for vår industri. De har heldigvis begynt å velge realfag i større grad, men det er fortsatt for få kvinner med teknologiutdannelse, forteller Hagen.
– Utdanningsvalgene er mer tradisjonelle enn det vi snakker høyt om. Ta for eksempel teknikk og industriell produksjon på videregående. Det har aldri vært mange jenter på de fagene, på samme måte som du sjelden møter gutter på helse og sosial, fortsetter hun.
Tiltak
Norsk olje og gass jobber med en rekke tiltak for å lokke kvinner til olje- og gassindustrien. Bransjeorganisasjonen inviterer blant annet til foredrag for å vise unge kvinner rollemodeller fra teknologiske fag.
– Målgruppen vår er i første omgang mødre og døtre. Det er noe vi har valgt bevisst. Kvinner utgjør om lag 20 prosent av bransjen. Når døtrer spør om råd til utdanning, har mødre ofte dårlig kunnskap om olje- og gassbransjen. Rett og slett fordi de ikke har erfaring fra industrien. Vi ønsker derfor å invitere disse til et foredrag der vi presenterer kvinnelige rollemodeller med erfaring fra oljebransjen og andre teknologiske fag.
Hagen trekker også fram lederutviklingsprogrammet Female Future.
– Det er 20 kvinner som deltar her hvert år, og vi har tre samarbeidspartnere i prosjektet; AFF, Retorisk institutt og BI. Deltakerne får grundig innføring i temaene ledelse, retorikk og styrekompetanse. Bedriftene nominerer selv de kvinnelige ansatte som de ønsker skal få lederposisjoner i selskapet. Det går på å bygge karriere og nettverk, utdyper hun.
Kilde for: BT.no – Økonomi