Romfartsteknologi skal gjøre oljeindustrien grønnere.
Brenselceller kan erstatte gasskraftverk på oljeplattformer. Den kan også forsyne subsea-installasjoner med strøm i inntil fem år uten vedlikehold.
– Vi tar erfaringer fra mange år med romfart og bruker dem til å gjøre oljeindustrien grønnere og mer effektiv, sier administrerende direktør Bernt Skeie i CMR Prototech.
Selskapet i Bergen har fått åtte millioner kroner av Norges Forskningsråd til å utvikle en brenselcelle som skal forsyne oljeinstallasjoner med strøm med langt lavere utslipp enn i dag.
Industriaktører som Statoil, Shell og Petrobras vil bli invitert til å delta i prosjektet.
Høy kvalitet viktig
– Vi har laget brenselcellesystemer til romfartsinstallasjoner i mange år. Felles for dem er at de er langt borte, det kan ikke repareres om noe blir ødelagt, noe som krever svært høy kvalitet. I tillegg er lav vekt kritisk. Noe av det samme gjelder hvis vi skal plassere brenselceller på havbunnen, sier Skeie.
- En brenselcelle konverterer kjemisk energi til elektrisk energi direkte i en kjemisk prosess uten normal forbrenning.
- Prosjektet skal utvikle en kompakt Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) modul som både kan brukes topside og subsea.
- Planen er at den skal bruke gassen fra feltet til å lage strøm.
- Fordelen med brenselceller er at de har høy virkningsgrad og lave klimagassutslipp.
Kilde: CMR og Wikipedia
Den opprinnelige tanken var å gjøre subsea-fabrikker som det Statoil planlegger forsynt med strøm fra brenselceller. I dag er disse tegnet inn med strøm fra land.
Har vært dyrt
Men nå vil forskerne først bevise at teknologien fungerer på oljeplattformer.
– I dag brukes gassturbiner som har en energieffektivitet på 33-35 prosent. Dette gir store CO2-utslipp. Vår brenselcelle har energieffektivitet på rundt 65 prosent, og vi kan oppnå 80 prosent med en patentert løsning som vi jobber med, sier Skeie.
Tanken er å lage modulbaserte brenselcellesystemer, der hver modul kan produsere 2 MW. Hver modul består av 200 enheter, såkalte stacks. Det er en slik 10 kW stack Prototech nå skal videreutvikle.
– Brenselcelleteknologien har vært kjent lenge. Men kostnadene har vært så høye, at det ikke har vært lønnsomt å bruke det offshore. Nå har store aktører som Toyota begynt å masseprodusere brenselceller til hydrogenbiler, og de har klart å redusere kostnaden med 97 prosent fra prototype til den er i produksjon.
Klar om seks år
Han ser for seg at brenselcellene både kan brukes til å gi nullutslippsskip, noe Prototech samarbeider med Maritime CleanTech om. I tillegg skal de gjøre oljeutvinning renere.
– I 2021 kan 12 MW-løsningen stå klar. Da vil vi totalt i prosjektet ha brukt cirka 100 millioner dollar. Det skal mye utvikling til, men vi vet at det kan la seg gjøre, sier Skeie.
Kilde for: BT.no – Økonomi