Finans og økonomi

– Det blir mye verre neste år

De som tror dette året blir ille for leverandørindustrien kan allerede begynne å grue seg til neste år, mener Lars Peder Solstad, administrerende direktør i Solstad Offshore AS.

Etter at Cecilie Rønning i Statoil, Kyrre M. Knudsen i Sparebank 1 SR-Bank og Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri forsøkte å lete etter noen lyspunkter fra scenen på Haugesundkonferansen, ble de ettertrykkelig satt på plass av Solstads toppsjef.

– I år lever vi fortsatt på kontrakter som ble inngått for flere år siden. Sommeren trenger ikke bli så verst. Men deretter blir det ille, mener rederen, før han ramser opp:

– Ta Statoil som ikke har tildelt en riggkontrakt på flere år. I år går sju rigger ut av kontrakt. Innen subsea er det ikke gitt en kontrakt på flere år, og i supply har Statoil på kort tid halvert antall båter på langtidskontrakter. Det er lenge siden vi har sett en langtidskontrakt. De neste årene blir tøffere for leverandørindustrien enn noen våger å tenke på, mener rederen.

– Tror det nesten ikke

Solstad peker på at det koster mer enn dobbelt så mye å produsere et fat olje i dag som for noen år siden.

– Det har vært langt større fokus på å øke produksjon og kapasitet enn hva dette faktisk koster. Kostnadsnivået har blitt slik at man nesten ikke tror det kan stemme, sier Solstad som beskriver det som skjer nå som en maktkamp hvor oljeselskapene benytter anledningen til å presse leverandørene.

– Vi som leverandører skal selvsagt gjøre vårt, men alt kan ikke veltes over på oss. Oljeselskapene må ta sin del av ansvaret for å kutte kostnader. Nå er tiden inne for å ta tak i vanskelige temaer som spesialkrav og arbeidstidsordninger. Hvis ikke nå, når skal man da få gjort noe med det, spør han.

– Bygger oss selv i hjel

Lars Peder Solstad erkjenner at den bratte nedturen kom overraskende også på dem.

– Vi og andre selskaper gjorde store investeringer i løpet av fjoråret, og vi forutså ikke nedgangen. Både innen shipping og rigg er det lange tradisjoner for å bygge i hjel sitt eget marked, sier han.

Lars Gørvell-Dahll, bransjesjef i Maritim bransjeforening i Norsk Industri peker på at ordrebøkene innen verftsindustrien forsatt er fulle det neste halvannet året, men urovekkende nok handler hele 89 prosent om offshorefartøyer.

– Alt handler ikke om investeringer

Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom i Sparebank 1, SR-Bank Markets, mener at de som krisemaksimerer legger for mye vekt på fallende investeringsnivå på norsk sokkel og for lite på drift. Han minner om at bortfall av investeringene gjelder utbygginger som i mange tilfeller ikke skjer i Norge.

– Det er viktig å ha i bakhodet at de årlige driftskostnadene på 65 milliarder kroner i sektoren forventes å holde seg stabile i hvert fall til 2020. Er man i denne delen av verdikjeden ser utsiktene like gode ut som de har vært, sier han.

Også fra Haugesund-konferansen: 

 

Kilde for: BT.no – Økonomi