Dinside Har du opplevd grafikk- og skjermproblemer med en eldre MacBook Pro solgt i perioden 2011-2013?
Da kan det hende du kan få fikset maskinen gratis på Apples regning.
Selskapet har nå satt i gang et serviceopplegg. Her stiller de visse krav til kundene, men som vi skal se, er ikke det helt i tråd med norsk lovgivning.
LES OGSÅ: Truls klagde til Apple i fire år
Kjent i flere år
For ikke lenge etter at de første maskinene i nevnte tidsperiode kom på markedet, begynte de første brukerne å melde om grafikkrelaterte feil. Dette gikk blant annet på streker og forstyrrelser på skjermen.
Flere kunder skal dessuten ha slitt med å få ordnet opp i problemene.
Først nå, flere år etter at de første klagene kom, anerkjenner Apple at det er en produksjonsfeil med de nevnte maskinene.
Nøyaktig hvor mange kunder som har vært rammet, er ikke kjent. Men en av diskusjonstrådenepå Apples eget supportforum har over 12.000 kommentarer og over 4,1 millioner sidevisninger.
I oktober 2014 fikk selskapet et gruppesøksmål mot seg i USA, skriver Computerworld.com. Det spekuleres derfor i at nettopp dette er årsaken til at Apple nå har iverksatt et såkalt utvidet reparasjonsprogram for videoproblemer på MacBook Pro.
BILDEBEVISENE: I en diskusjonstråd på Apples supportforum finner vi flere bilder av maskiner som har vært rammet av grafikkfeilen.
LES OGSÅ: Problemer etter Yosemite-oppdatering?
Dyr reparasjon
Macworld UK hevder den eneste permanente løsningen på problemene har vært å bytte ut hovedkortet, hvilket kan være en ganske dyr affære, spesielt om man ikke er dekket av noen garanti, forsikring eller fem års reklamasjonsrett, som vi nordmenn har.
Da vi måtte bytte ut hovedkortet på en kaffe-ødelagt MacBook Pro for noen år tilbake, fikk vi for eksempel et prisoverslag på nærmere 11.000 kroner.
LES OGSÅ: Krav på service på Apple-produkter kjøpt i utlandet?
Dette er feilen
Ifølge Apple kan berørte MacBook Pro-maskiner kan ha ett eller flere av disse symptomene:
- Forvrengt eller forstyrret bilde på dataskjermen.
- Manglende bilde på dataskjermen (eller ekstern skjerm) selv om datamaskinen er på.
- Datamaskinen starter på nytt uventet.
Har du krav på reparasjon?
Dersom du kjøpte en 15- eller 17-tommers MacBook Pro mellom tidlig 2011 og slutten av 2013, inkludert de to første generasjonene Retina-maskiner, skal du altså ha krav på gratis reparasjon.
Det skal gjelde følgende modeller:
- MacBook Pro (15-tommers, tidlig 2011)
- MacBook Pro (15-tommers, sent 2011)
- MacBook Pro (Retina, 15-tommers, midten av 2012)
- MacBook Pro (17-tommers, tidlig 2011)
- MacBook Pro (17-tommers, sent 2011)
- MacBook Pro (Retina, 15-tommers, tidlig 2013)
Du kan selv kontrollere om din maskin er kandidat for gratisreparasjon på Apples nettsider. Da må du taste inn serienummeret, som du finner ved å velge Om denne maskinen fra Eple-menyen oppe til venstre på skjermen.
Du kan få Mac-en fikset, men Apples krav gjelder ikke
Om maskinen er berørt, heter det i Apples krav at du må ta den med med til en Apple-autorisert servicepartner for å få den reparert.
EGNE VILKÅR: Apple setter krav til reparasjonsprogrammet for MacBook Pro, men de rimer ikke med norsk reklamasjonsrett.
Som vi har skrevet i forbindelse med et tidligere bytteprogram i regi av Apple, sier imidlertid norsk forbrukerskjøpslov at du kan ta den med til butikken du har kjøpt den i.
Apple skriver også at «dersom maskinen har skader som gjør at reparasjonen ikke kan utføres, for eksempel skader på skjermen, må dette løses under service. Du blir varslet hvis du må betale for eventuelle ekstra reparasjoner som er nødvendige.»
Men heller ikke dette kan ikke selskapet kreve overfor norske kunder, noe vi skrev om i det nevnte iPhone 5-batteribytte-programmet, hvor Apple krevde at telefonen ikke måtte ha noen fysiske skader for at de skulle bytte batteriet gratis.
– Dersom en produsent har innrømmet at de har ansvaret for en feil, må de ordne opp i den, uavhengig av tilstanden til produktet ellers, sa Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til Dinside.
LES MER: Apples program for batteribytte gir deg dårligere vilkår enn norsk lov
Eplehuset forberedt på stor pågang
Eplehuset er blant de Apple-autoriserte servicepartnerne som nå står klare til å ta i mot maskiner.
– Vet dere hvor mange nordmenn som kan ha krav på reparasjon?
– Det er vanskelig for oss å spå omfanget av programmet, men vi er jo naturligvis kjent med at det er snakk om populære modeller. I så måte er vi forberedt på at det kan bli en del trafikk, sier kommunikasjonssjef i Eplehuset, Hallvard Opheim til Dinside.
Hvor lang tid en reparasjon kan ta, er uvisst.
– Det vil alltid være risiko for at det kan oppstå ventetid hvis unormalt mange maskiner leveres inn samtidig. Testene vi gjør for å avgjøre om maskinen har behov for utbedringen tar ikke særlig lang tid, men hvis disse viser behov for reparasjonen det er snakk om, så er det en forholdsvis omfattende jobb som tar litt tid, forteller Opheim til Dinside.
Hva hvis du allerede har betalt for reparasjonen?
Ifølge Eplehusets kommunikasjonssjef kan kunder som allerede har utført tilsvarende reparasjoner som ligger inne i reparasjonsprogrammet, ha muligheten til å få refundert disse kostnadene direkte fra Apple ved å kontakte dem.
– Det er neppe særlig mange i Norge siden vi har svært gode forbrukerrettigheter, men om det skulle være noen som ikke er blitt dekket av slikt er det greit å vite om muligheten, sier Hallvard Opheim til Dinside.
Det utvidede reparasjonsprogrammet er allerede i gang i USA og Canada, mens resten av verden må vente til 27. februar for å kunne benytte seg av tilbudet.
Les også: Bruk reklamasjonsretten din! Fire av fem får helt eller delvis medhold
Kilde for: Data – DinSide.no