Aibel skal bygge dekk til boreplattformen på Johan Sverrdrup. Kontraktsverdi: Åtte milliarder
Avtalen omfatter ingeniørarbeid, innkjøp og bygging (EPC) av dekket til boreplattformen. Ingeniørarbeidet vil foregå ved Aibels kontor i Asker. Plattformdekket skal fabrikkeres ved Aibels verft i Thailand og Haugesund og ved Nymo i Grimstad. Sammenstilling og mekanisk ferdigstillelse av boreplattformdekket vil skje ved Aibels verft i Haugesund med levering i 2018. Installasjon på feltet er planlagt samme år. På det meste vil prosjektet holde 3000 personer i arbeid.
Knivskarp konkurranse
– At Aibel nå vinner dette prestisjeprosjektet viser at vi hevder oss i skarp konkurranse, at vi har en robust gjennomføringsmodell og den nødvendige kompetansen og erfaringen. Vi har skreddersydd organisasjonen for å gjennomføre effektive nybyggsprosjekt, er topp motivert og gleder oss til å ta fatt på dette store og viktige industriprosjektet sammen med Statoil, sier konsernsjef Jan Skogseth i Aibel i en pressemelding.
Det alle har ventet på
En hardt prøvet leverandørindustri har gått og ventet på de feite Sverdrup-kontraktene i lang tid. Byggingen av plattformdekket er en av de største og mest ettertraktede av alle. Kjempefeltet Johan Sverdrup er et av de største funnene på norsk sokkel siden 80-tallet, og det er beregnet at utbyggingen av feltet vil gi 51.000 årsverk.
For noen år siden gikk flere gigantiske plattform-kontrakter til verft i Asia. Siden da har flere norske leverandører jobbet intenst for å bedre konkurransekraften, og Statoil har også gitt uttrykk for at de ønsker norske leverandører på Johan Sverdrup.
Kilde for: BT.no – Økonomi