Dinside Neste fredag lanseres en ny norsk tjeneste: Snapsale.
Dette er en rubrikktjeneste der man kan kjøpe og selge produkter, men den skiller seg fra etablerte tjenester som Finn og andre ved også å inkludere sosiale medier som salgskanal.
– Alt du trenger å gjøre er å legge til hashtagen #snapsale. Det spiller ingen rolle om du poster på Facebook, Twitter eller Instagram, sier Erland Bakke i Snapsale til Dinside. Han har fartstid blant annet fra norske Nimber (tidligere Easybring).
Avansert tolkning
Selskapet har allerede rigget tjenesten sin mot en rekke kjøp- og salg-grupper på Facebook, slik at ting som postes der også blir listet opp hos Snapsale.
FRA FACEBOOK: Denne annonsen har Snapsale automatisk hentet fra en kjøp og salg-gruppe på Facebook.
En åpenbar utfordring er at det selvsagt ikke finnes noen regler for hvordan man angir pris, produsent og produkt når man selger ting i slike kanaler, men her har selskapet jobbet med avansert tolkning av beskrivelsene for å trekke ut hva som er produktnavn og hva som er pris, for eksempel.
Dessuten analyseres bildet slik at tjenesten lettere kan gjette seg til hva slags produkt som er til salgs.
Er systemet i tvil, flagges produktet slik at det sendes til moderering før det publiseres hos Snapsale.
LES OGSÅ: Kjøp eller selg tjenester for fem dollar
– To åpenbare fordeler
– Det er ikke sånn at vi skal konkurrere mot Finn i Norge, understreker Bakke.
Han mener Snapsale har to åpenbare fordeler – det skal være veldig lett å selge produkter og det skal være et fokus på hvilke gjenstander som er i nærheten av brukeren.
Enkelheten skal gjøre at det blir lett å globalisere tjenesten, og Snapsale har ambisjoner om å rulle ut tjenesten i minst ett nytt marked allerede i år.
VIL ERORBRE RUBRIKKMARKEDET: – Det tar 30 sekunder å legge ut en annonse på Snapsale. Det er betydelig raskere enn hos eksisterende tjenester, hevder gutta i Snapsale. Fra venstre: Olav Djupvik, Geir Engdahl og Erlend Bakke.
Til salgs i nærheten
Noe av tanken er at det ikke bare er i selve Snapsale-tjenesten man kan finne ting til salgs. Selskapet bruker også Googles annonseløsning for å promotere produkter som er til salgs i nærheten av deg.
Søker du for eksempel på «snøfreser» og bor i Hamar, kan det godt dukke opp Snapsale-annonser for snøfresere dersom det er noen til salgs i nærheten.
I startfasen vil Snapsale spandere slik annonsering på de som selger produkter (tilsvarende 50 kroner), men det vil også være mulig å påføre salget sitt en ekstra «boost» ved å betale for det i appen. Denne promoteringen står Snapsale for, mot en tredjedel av pengene man velger å bruke.
Gründeren, Geir Engdahl, har jobbet tre år i Googles kanadiske Adwords-avdeling og vet sannsynligvis bedre enn de fleste hvordan dette gjøres mest hensiktsmessig.
Han er også mannen bak Skylib, som Snapsale til en viss grad er myntet på. Tjenesten ble først og fremst startet som en sosial tjeneste der man kunne låne bort ting til andre; en idé han fikk da han kjøpte et helt skrutrekkersett og strengt tatt bare hadde behov for én av dem.
LES OGSÅ: Norsk tjeneste lar deg videoprate rett i nettleseren
iOS- og Android-app
APP: I appen, for iOS og Android, kan du både se hva som er til salgs og legge inn nye salgsobjekter.
Det er ikke bare via sosiale medier Snapsale fyller sine lister med ting som er til salgs. Man kan også bruke appen, som foreløpig finnes til iOS og Android.
Den krever ikke at du registrerer deg – du knipser bare et bilde av salgsobjektet (alltid påkrevd, også de som hentes fra sosiale medier), angir en kort beskrivelse og hvilken pris du ønsker.
I appen har du også mulighet til å se de siste objektene som har kommet inn, eller de som er nærmest der du er akkurat nå. Du kan også bruke appen til å chatte med selgeren – utover det er det opp til kjøper og selger å avtale pris, henting og den slags.
Søk er også sentralt i appen, og de kan også lagres slik at de blir lettere å gjenta senere. Dessuten kan appen gi deg push-varsler når det dukker opp nye objekter som samsvarer med dine lagrede søk.
LES OGSÅ: Pushover – lag pushvarsler selv
Lanseres neste fredag, men kan brukes allerede
Fredag 20. mars lanseres tjenesten offisielt, med en «Fashion Aid»-kampanje der alle som vil kan bruke #snapsale for å donere bort klær, vesker, sko og lignende til veldedighet. Kampanjen er til støtte for Nanofasa; et reservat i Namibia som bevarer miljø og episenteret for urbefolkningen.
Selskapet har blant annet fått åtte millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge, og leder «Conserve and consume»-prosjektet i regi av Forskningsrådet, der man skal forske på miljøeffekter ved markedsplasser og forretningsmodeller innenfor delingsøkonomi.
Tjenesten kan du imidlertid bruke allerede i dag, altså ved å poste ting til salgs i sosiale medier og merke dem #snapsale, eller ved å bruke appen.
Snapsale for Android (Play butikk, gratis)
Snapsale for iOS (App Store, gratis)
Snapsale.com
Kilde for: Mobil – DinSide.no