Finans og økonomi

Netflix-funksjonene du kanskje aldri får se

Dinside Det er ingen tvil om at Netflix har vært en suksess, og innen utgangen av 2014 hadde film- og tv-streamingtjenesten over 57 millioner betalende brukere.

Hvor mange her til lands som abonnerer, vil ikke selskapet uttale seg om, men for ett år siden kom det frem i en undersøkelse gjennomført av Elektronikkbransjen at én av fem nordmenn bruker Netflix, ifølge NRK.

LES OGSÅ: Er Popcorn Time lovlig i Norge?

Netflix leker med løsningene

Netflix er storfornøyde med den norske mottakelsen, men hviler ikke på laurbærene av den grunn, fortalte Todd Yellin, produktsjef i Netflix, da Dinside møtte han og kommunikasjonssjef, Joris Evers, på Mobile World Congress i Barcelona.

PRODUKTSJEFEN: Todd Yellin er produktsjef i Netflix. (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

PRODUKTSJEFEN: Todd Yellin er produktsjef i Netflix. (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

– Noe av det vi fokuserer mest på nå er at det skal bli enklere å se på Netflix. Nå har vi fått med oss alle «early adopters», nå må vi få med oss dem som er «late adopters» også, sier Todd Yellin til Dinside.

Personalisering er en viktig del av Netflix-opplevelsen. Når du logger inn, skal du få servert forslag til filmer og tv-serier basert på hva du ser på og liker.

For øyeblikket leker Netflix med flere måter å gjøre denne brukeropplevelsen enda bedre.

LES OGSÅ: Derfor nekter Netflix å innføre offline-støtte

100.000 prøvekaniner

I Barcelona fikk vi se et knippe nye funksjoner streamingtjenesten tester ut akkurat nå. Det gjør de for øvrig ved å gi 100.000 tilfeldige brukere tilgang, og det uten at de er klar over det.

– Hvis testfunksjonen gjør at brukerne tilbringer mer tid i tjenesten, er det stor sannsynlighet for at den rulles ut til alle. Hvis den ikke har noen innvirkning, skroter vi den bare, forklarer Todd Yellin.

Under kan du se tre nye funksjoner og endringer i brukergrensesnittet som kanskje dukker opp i Netflix i både nær eller fjern fremtid.

LES OGSÅ: Så mye data bruker Netflix

Ny nettbrett-visning

Nettbrett-appen til Netflix har i dag et brukergrensesnitt med rader av foreslått innhold i ulike kategorier og sjangre, omtrent som filmene og tv-seriene ville sett ut om de stod i videohylla på kiosken.

VANLIGE ANBEFALINGER: Slik ser kategori-anbefalingene ut i dagens nettbrett-app. (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

VANLIGE ANBEFALINGER: Slik ser kategori-anbefalingene ut i dagens nettbrett-app. (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

Netflix ønsker imidlertid å gjøre denne opplevelsen enda mer visuell, og tester ut en løsning hvor bilder tar større plass (se under). For hver kategori kommer det opp et hovedoppslag, som er filmen eller tv-serien de tror det er størst sjanse for at du vil se, og under ligger det avlange bilder du kan bla deg gjennom.

Om brukergrensesnittet rulles ut, er ennå ikke bestemt.

 (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

BILDER BLIR VIKTIGERE: Netflix tester ut kategorivisning hvor én film eller tv-serie kommer i hovedfokus. (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

LES OGSÅ: Netflix-tipsene du ikke var klar over

Ny visning på PC-en

Dagens nettleser-utgave av Netflix er moden for oppgradering, ifølge Netflix-sjefene, og en av ideene tjenesten jobber med nå ser du nedenfor. Borte er den lyse bakgrunnen med bilder på høykant, nå er det mørk bakgrunn med avlange bilder som gjelder.

– Her beveger vi oss bort fra den gamle side-metaforen hvor en ny side åpnes når vi klikker på en film, forteller Todd Yellin.

 (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

NY PÅ PC-EN: Dette kan bli det nye grensesnittet til Netflix på. (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

Velger du en tv-serie, for eksempel «Better Call Saul» (som på bildet under), får du opp en utvidet visning fra hovedsiden. Her kan du for eksempel velge å spille av episoden eller legge den til din favorittliste.

 (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

SAMME SIDE: Slik ser det ut når du velger det du vil se på. (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

– Folk har etter hvert vent seg til hvordan det fungerer i appene våre, og dette ligner mer på det, sier Todd Yellin.

Men heller ikke dette brukergrensesnittet er det sikkert at ser dagens lys.

Populært nå

En funksjon som faktisk kommer er «Trending Now». Det er en ny type kategori som foreslår innhold basert på det mest populære innholdet den siste timen med dine preferanser tatt i betraktning. Det vil se ut som på bildet under:

FLERE ANBEFALINGER: «Trending Now» kommer som en ny anbefalingskategori. (Foto: KIRSTI ØSTVANG)

Noe annet vi også fikk se i TV-grensesnittet var automatisk avspilling når man valgte en film- eller tv-serie. I dag havner brukeren inn på en ny side for å selv måtte trykke på play for å starte avspillingen. Det gjenstår å se om det også når dagens lys.

Flere nyheter fra mobilmessen i Barcelona.

Kilde for: Data – DinSide.no