Dinside Da vi i går fortalte at en av de siste hindringene for slukking av FM-nettet og endelig innføring av DAB-radioen nå er passert, lot ikke reaksjonene fra leserne vente på seg.
Det finnes tydeligvis fortsatt stor motstand i folket mot denne endringen, selv om flere enn før virker positive.
Og det forstår jeg godt. Jeg har nemlig selv vært en aktiv og høylytt motstander av DAB-radio. Ja, gjennom flere opptredener i radio, på TV og på nettsteder jeg tidligere var redaktør for (ITavisen og digi.no) har jeg levert kraftig skyts mot den digitale radioplattformen.
Jeg har ment at DAB gir dårligere lyd enn FM, at batteriforbruket på DAB-radioene er for høyt, og påpekt at det ikke finnes mobiltelefoner med DAB, og at løsningene for bil er klønete og lite utbredt. Samtidig har jeg vært klar på at FM burde bestå til det fantes et bedre alternativ.
Nå har jeg imidlertid snudd.
Men jeg var ikke HELT på jordet…
For noen av argumentene mot DAB holder fortsatt. Prøver du å ta med deg en DAB-radio i hagen, kan du ikke forvente at den varer like lenge på batteri som en FM-radio.
Det finnes meg bekjent fortsatt ingen mobiltelefoner med DAB-radio innebygd, og de lommeradioene som finnes er store og klumpete i forhold til tilsvarende for FM. Dessuten bruker jo også disse så mye strøm at de ikke blir særlig praktiske.
LES OGSÅ: Slik får du mest ut av DAB+
Lydkvalitet er et relativt begrep. Men i dag er det jo slik at radioen er digital allerede i produksjonsleddet. Du får med andre ord ofte et like komprimert lydbilde via FM som via DAB. Den tiden da vi nilyttet til en direkteoverført konsert fra NRK i topp FM-kvalitet foran stereoen hjemme er over.
Radio er i dag primært nyheter og bakgrunnsmusikk mens vi gjør noe annet – ikke et primærmedium for lyd- og musikkinteresserte. Musikken finner vi andre steder, for eksempel via WiMP og Spotify.
LES OGSÅ: DAB-antenner til bil
Mange flere muligheter – støyfritt
På hjemmebane har nettradioen erstattet både FM-radio og skurrete kortbølgesendinger med BBC News for mitt vedkommende. Nå kan jeg sitte og høre på BBC Radio 6 Music og Groove Salad – to favoritter som spiller akkurat det jeg liker døgnet rundt.
BEGGE DELER: Mange moderne DAB+-radioer gir deg også nettradio.
Nyheter på øret har jeg via mobilen, med nettradio og 4G. Det funker til og med på T-banen i Oslo – i hvert fall sånn delvis. Det gjør faktisk aldri FM (og, skal det sies, heller ikke DAB).
På det lille stedet på Sørlandet der jeg ferierer om sommeren kom det DAB-dekning i fjor. Og det er bra, for FM-dekningen har vært heller laber i dette området. Nå kan jeg sitte i fluktstolen, se ut over havet og høre på en haug med norske og utenlandske kanaler, både via DAB og ICE.
LES OGSÅ: DAB-adapter til bilen
Bilen fortsatt et problem
Selv har jeg verken har bil eller sertifikat. Men mine bilkjørende venner forteller meg at DAB-dekningen rundt om i landet er så som så, og klart dårligere enn FM-dekningen. I hvert fall i tunnelene, der man i det minste har kunnet høre P1.
Men dette vil hel sikkert bedre seg når siste del av DAB-utbyggingen skyter fart, og dermed når både mindre trafikkerte områder og tunneler. Selv om ettermontering av DAB-radioer i biler som ennå stort sett kommer med FM-radio ikke akkurat er elegant, så vil løsningene også her komme raskt.
LES OGSÅ: DAB i bil: Smal sak å bytte ut
DAB+ i Europa, Asia og Australia
For overgangen til digitalradio har jo vært en høna eller egget-problematikk. Liten interesse betyr lite utvalg av utstyr, og lite utvalg og høye priser betyr liten interesse.
Nå er det ikke tvil lenger: DAB+ blir den foretrukne løsningen både i Europa, Asia og Australia.
I USA har man derimot valgt å digitalisere FM-nettet i stedet, i kombinasjon med satellittradio.
LES OGSÅ: Kjøkkenets nye radiokonge?
Men om det er en bedre løsning, tviler jeg på. Såkalt HD Radio er alt annet enn «High Definition». De som mener at DAB/DAB+ låter MP3-aktig komprimert, vil vrenge seg i stolen over den ekstremt lave bithastigheten amerikanerne opererer med for å få skviset inn digitalradio på FM-båndet. Vi snakker om hastigheter ned i 5 kbps (kilobit pr. sekund) og maks 72. Til sammenligning sender de færreste DAB-stasjoner på mindre enn 64 kbps, og mange (som NRK P2) kjører på 192 kbps – altså anstendig MP3-kvalitet.
LES OGSÅ: DAB-radioen du kan bruke overalt
På satellittradio, som amerikanerne helst bruker i bilen, kan kvaliteten være bedre. Men ofte er bithastigheten her også svært lav, for å få plass til et stort antall stasjoner og for å ta høyde for varierende mottaksforhold.
STORT UTVALG: DAB-radioer finnes nå i mange prisklasser og utgaver. Her en modell fra Pure med Bluetooth-mulighet.
Argumentet om at amerikanerne skulle ha gjort noe smartere enn oss når det gjelder digitalisering av radio, faller dermed.
LES OGSÅ: TEST: Pure Midi Bluetooth DAB+
Burde vi beholde FM likevel?
Radio over det digitale TV-nettet er jo et alternativ, og brukes allerede av et stort antall nordmenn som abonnerer på Riks-TV eller digitalt kabel-TV. Men dette fungerer ikke godt nok i bil, og er heller ikke særlig praktisk på kjøkkenet.
Nettradio via mobilnettet eller WiMax har så langt ikke vist seg å være stabilt nok så lenge man er i fart.
Skulle vi da beholdt FM, av nostalgiske årsaker og sånn for sikkerhets skyld?
Tja. Vi får tro NRK og de andre kringkasterne på at det vil bli unødig dyrt å vedlikeholde et gammeldags, analogt nett som faktisk fylte 60 år i fjor (de første senderne i Norge ble satt opp i 1954).
Jeg føler meg sikker på at fremtiden er digital, også for radio. Det er ikke så viktig om det heter DAB, nettradio eller noe annet. Så lenge et stort nok antall mennesker er på en eller annen form for digitalt nett, så vil radioen også være der. Både i form av sendinger og stadig billigere, bedre og mer praktisk utstyr som kan motta dem.
Kilde for: Data – DinSide.no