Dinside Før helga gikk vi ut og spurte leserne våre om hvilke erfaringer de har med trådløst nett på fly.
Noen var riktig fornøyde, og følte at tilbudet på enten SAS eller Norwegian – og i noen tilfeller begge – var helt fint.
LES OGSÅ: Nesten alle bruker gratis WiFi
Men et flertall kom med tilbakemeldinger som tyder på at det mildt sagt er forbedringspotensial her:
– Fryktelig tregt og ustabilt
TREGT: Et flertall av de som ga oss tilbakemelding på Facebook synes at nett på fly er triste greier.
Fryktelig tregt og ustabilt på Norwegian når jeg har flydd ihvertfall…gav opp til slutt
Det er vel som på NSB: De tilbyr noe som ikke fungerer. At Forbrukerombudet ikke griper inn er et under.
Reiste med SAS i fjor høst. Las Palmas – Bergen. De reklamerte med wifi om bord, men de fikk det ikke til å virke. Dårlig erfaring!
Jeg har flydd en og del med Norwegian det siste året og er svært skuffet. Jeg kommer meg på nettet for å få sett hvor langt det er igjen, men det er stort sett det hele. Jeg får ikke sjekket de enkleste nettsidene som VG eller DinSide.
Norwegian: – Facebook er synderen
– Vi har i dag wifi på nesten 90 prosent av alle flyene som brukes på Europa-rutene våre. Når mange passasjerer er pålogget samtidig og man er inne på sider som tar mye båndbredde, kan nettet tidvis oppleves som ustabilt, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian via SMS til Dinside.
LES OGSÅ: Norwegian har «verdens beste Wi-Fi»
En annen årsak til treghet og ustabilitet er store datamengder og tunge nettsider.
– Facebook er av de mest populære nettsidene og nå som de har begynt å vise video rett i feeden til folk, så er siden tyngre enn tidligere. Vi jobber med å finne en løsning på dette.
Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen kan fortelle at nettet om bord vil bli oppgradert om et par uker.
Sandaker-Nielsen kan imidlertid love at ting blir bedre om kort tid.
– Nettet oppgraderes om et par ukers tid, noe som vil gjøre opplevelsen enda bedre for passasjerene våre. Stort sett får vi svært gode tilbakemeldinger på at vi tilbyr gratis wifi, og dersom noen ikke har fått gjort det de hadde planlagt å gjøre på nettet under flyturen, så beklager vi det.
LES OGSÅ: Norwegian-ruter med WiFi-garanti
SAS: – Bedre med betaling
Norwegian tilbyr Wifi gratis til alle sine kunder. Det gjør ikke SAS. Her må du ha gullkort for å slippe å betale. De andre betaler med Eurobonus-poeng eller med kort.
IKKE GRATIS: SAS-nettet oppleves som bedre fordi det er færre om beinet, mener informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Dette mener informasjonssjef Knut Morten Johansen kan være årsaken til at det tilsynelatende er færre som klager på SAS enn på Norwegians nett.
– Opplevelsen blir nok bedre for de som betaler når færre konkurrerer om nettet, sier han til Dinside.
For øvrig kan han fortelle at det ikke er kapasiteten internt i kabinen som er avgjørende, men forbindelsen mellom flyet og satellitten.
– Koster mye og veier mye
– Det finnes løsninger som bruker forbindelse til bakken, og til satellitt parallelt. Det skjer en rivende utvikling på dette feltet, og det er omtrent som med mobiltelefoner: Den du kjøpte for tre år siden er umoderne i dag. Trådløst nett er dyrt, og det øker vekten. Derfor har vi vært litt tilbakeholdne med å investere, sier Johansen.
SAS innfører for øvrig som første skandinaviske flyselskap trådløst nett på enkelte av sine langdistanseflyvinger fra 17. januar. Til høsten kommer det nye fly, og da vil dette tilbudet øke kraftig.
Norwegian har foreløpig ikke nett på sine langdistanseruter.
BEST I VERDEN: Islandske Icelandair har flest flykilometer med nett, ifølge RouteHappy.
Icelandair på topp, Norwegian nummer to
Utenfor Skandinavia ser vi også stadig mer trådløst nett ombord på flyene. Men veldig utbredt er det dessverre ikke når vi ser verden under ett.
Ifølge en fersk undersøkelse foretatt av fly-nettstedet Routehappy.com vil du i dag bare få nett på rundt 24 prosent av alle verdens flyvninger.
Størst er sjansen i USA, der hele 66 prosent av avgangene har nett.
Dersom vi sammenligner flyselskapene, troner Icelandair på toppen med nett på nesten 90 prosent av sine fly-kilometer. Men norske Norwegian følger like etter med nesten 80 prosent.
Bunnplasseringen av de store flyselskapene får Turkish Airlines med nett på bare ti prosent av antall kilometer i lufta.
Kilde for: Mobil – DinSide.no