IRRITERENDE: Mange som opplever at mobilen går i stykker nekter for at det er deres skyld. Det er ikke alltid like lett å bevise. (Foto: ALL OVER PRESS)
For nøyaktig hvorfor en telefon går i stykker er ikke svart/hvitt, og mange havner i krangler med selgeren over hvem som skal ta regninga. Noen av disse kranglene havner i Forbrukertvistutvalget (FTU), som kommer med bindende vedtak om hvem som skal betale.
Dinside har sett på alle sakene fra 2014 for å sjekke hvordan det gikk.
Her er kranglene
Her er våre sammendrag av de 17 FTU-sakene som gikk på konkrete mobilfeil, og hvorvidt kunden fikk medhold eller ikke:
telefon | tvist | vedtak |
Samsung Galaxy S4 fra Komplett | Problemer med blant annet samtalekvalitet. Selger mente telefonen var fuktskadet, kunden var uenig. | Ikke medhold |
Samsung Galaxy S4 fra privat selger | Telefonen var en falsk kopi. Selger mente han ikke visste om dette, og ville ordne opp med sin selger før han erstattet kjøper. | Medhold |
Samsung Galaxy S4 fra Elkjøp | Avstandssensoren fungerte ikke, og gjorde at skjermen alltid var svart. Selger mente grunnen var selvpåførte støvskader | Medhold |
Samsung Galaxy S4 fra Tele2 | Telefonen sluttet å virke. Selger avdekket delvis knust skjerm, bare synlig etter å ha åpnet telefonen, som de mente var kundens feil. | Medhold |
Samsung Galaxy S4 fra ukjent butikk | Detaljene er unntatt offentlighet, men selgeren skyldte på slag-/klemskade. | Ikke medhold |
Samsung Galaxy Note fra Siba | Ville tidvis ikke slå seg på, og telefonen hang seg. Selger mente den var skadet av spenning fra uorginal lader eller lyn. | Ikke medhold |
Samsung Galaxy S3 fra Telekiosken | Problemer med lading og lesing av minnekort. Selger skyldte på fuktskader. | Medhold |
iPhone 5 fra Alo Telecom | Klage på dårlig samtalekvalitet. Klager mente samme feil var forsøkt utbedret tre ganger og ville heve kjøpet. | Medhold |
iPhone 4S fra privat selger | Kunne ikke aktiveres med iTunes, på grunn av en uautorisert reparasjon. Selger mente dette var opplyst om. | Medhold |
iPhone 3G fra Larvik Multimedia | Telefonen sluttet å virke, og servicen fra butikken opplevdes som treg. Selger ville omlevere, kunden ville heve. | Medhold |
Sony Xperia Z fra Netcom | Skjermen var knust. Kunden mente dette ikke var hans skyld. | Ikke medhold |
Sony Xperia Z fra Telenor | Skjermen reagerte ikke på berøring. Selgeren mente grunnen var sprekker i skjermen kunden hadde påført. | Ikke medhold |
Sony Xperia Z fra Expert | Problemer med å skru på. Kunden mente selger hadde forsøkt å reparere den tre ganger, selgeren mente feilen ikke forelå. | Ikke medhold |
Sony Xperia GO fra Elkjøp | Dårlig samtalekvalitet. Selgeren mente grunnen var uautorisert programvare, såkalt «rooting», fra kundens side. | Ikke medhold |
Sony Xperia V fra Kjedehuset | Ville ikke lade, da en pinne i ladeinngangen var knekt. Selgeren mente dette var kundens feil. | Ikke medhold |
HTC One fra Siba | Problemer med batteriet. Selger mente telefonen var fuktskadet, kunde mente det var umulig. | Ikke medhold |
Fortis Evo fra Baltnor Trade/Insignia | En rekke problemer, blant annet flere som gikk på at telefonen ikke fungerte i Norge. | Medhold |
(Vi får dessverre ikke lenket til vedtakene fra tabellen, men du finner dem ved å søke etter «mobiltelefon» på FTU sine nettsider)
LES OGSÅ: Må betale reparasjonen fordi han roota mobilen – hele historien bak den ene klagen
Flest fra Samsung
Sakene spriker, og det eneste man kan konkludere med er egentlig at alle mobiler går i stykker, og alle butikker havner i krangler.
AUDA: Skjermer som knuser har ofte en helt naturlig forklaring. Likevel er det mange som mener at de knuser mer eller mindre av seg selv.
- Syv av sakene dreide seg om telefoner fra Samsung, fem fra Sony og tre fra Apple. Siste salgstall fra Netcom viste Apple-telefoner på salgstoppens tre første plasser, fulgt av Samsung- og Sony-modeller.
- Både store og små butikker havnet hos FTU, uten at noen kommer ut som «versting».
- 5 av de 17 sakene dreier seg om ulike former for slagskader. Bare to av disse fikk medhold.
- Tre dreier seg om påståtte fuktskader. Bare én av disse kundene fikk medhold.
- Alt i alt får 8 av 17 medhold. Disse fikk hevet kjøpene sine; altså pengene tilbake mot at telefonen ble levert til selger.
LES OGSÅ: Uautorisert mobilreparasjon kan ødelegge for både garanti og reklamasjonsrett
Hvem får medhold?
Dinside har lenge fulgt vedtak fra FTU, og da vedtakene ofte viser til tidligere vedtak i tidligere saker, er mønstrene ganske tydelige når det gjelder hvem som får medhold.
GRATIS: Kan du sannsynliggjøre at produktet gikk i stykker på grunn av svakheter som lå der da du kjøpte det, skal reklamasjonsretten gi deg gratis reparasjon.
- Grunnregelen er naturlig nok at feilen må være produktets egen skyld, og ikke kjøperens. Svakheten skal ha ligget der da produktet ble kjøpt.
- Selger må derfor sannsynliggjøre at du har skylda om de skal nekte deg gratis reklamasjon. Da holder det ofte ikke å for eksempel bare si at en fuktindikator i telefonen har slått ut.
- FTU krever at butikken kan framlegge argumentasjon av typen «vi har funnet tegn til fukt, som trolig er kundens feil, som skaper kortslutning her, som gjør at dette ikke fungerer». Det skal altså være en klar årsak/virkning for den konkrete feilen kunden reklamerer på.
LES OGSÅ: Derfor kan ikke butikken utelukkende skylde på mobilens fuktindikator
‘;
fbshare = ‘Del med vennene dine
‘;
jQuery(‘br+br’).first().after(fbshare);
jQuery(‘.subtitle’).last(1).before(fbshare);
Kilde for: Mobil – DinSide.no