Mobil

Slik går mobilene våre i stykker

IRRITERENDE: Mange som opplever at mobilen går i stykker nekter for at det er deres skyld. Det er ikke alltid like lett å bevise. (Foto: ALL OVER PRESS)


IRRITERENDE: Mange som opplever at mobilen går i stykker nekter for at det er deres skyld. Det er ikke alltid like lett å bevise. (Foto: ALL OVER PRESS)

Dinside I fem år etter du har kjøpt en ny mobiltelefon kan du klage på feil som ikke er din skyld, for å få den reparert gratis. I alle fall i prinsippet.

For nøyaktig hvorfor en telefon går i stykker er ikke svart/hvitt, og mange havner i krangler med selgeren over hvem som skal ta regninga. Noen av disse kranglene havner i Forbrukertvistutvalget (FTU), som kommer med bindende vedtak om hvem som skal betale.

Dinside har sett på alle sakene fra 2014 for å sjekke hvordan det gikk.

LES OGSÅ: – Jeg har nå levert inn maskinen min til reparasjon på Eplehuset hele tre ganger. Ikke én eneste gang har de greid å oppdrive lånemaskin til meg

Her er kranglene

Her er våre sammendrag av de 17 FTU-sakene som gikk på konkrete mobilfeil, og hvorvidt kunden fikk medhold eller ikke:

telefontvistvedtak
Samsung Galaxy S4 fra KomplettProblemer med blant annet samtalekvalitet. Selger mente telefonen var fuktskadet, kunden var uenig.Ikke medhold
Samsung Galaxy S4 fra privat selgerTelefonen var en falsk kopi. Selger mente han ikke visste om dette, og ville ordne opp med sin selger før han erstattet kjøper.Medhold
Samsung Galaxy S4 fra ElkjøpAvstandssensoren fungerte ikke, og gjorde at skjermen alltid var svart. Selger mente grunnen var selvpåførte støvskaderMedhold
Samsung Galaxy S4 fra Tele2Telefonen sluttet å virke. Selger avdekket delvis knust skjerm, bare synlig etter å ha åpnet telefonen, som de mente var kundens feil.Medhold
Samsung Galaxy S4 fra ukjent butikkDetaljene er unntatt offentlighet, men selgeren skyldte på slag-/klemskade.Ikke medhold
Samsung Galaxy Note fra SibaVille tidvis ikke slå seg på, og telefonen hang seg. Selger mente den var skadet av spenning fra uorginal lader eller lyn.Ikke medhold
Samsung Galaxy S3 fra TelekioskenProblemer med lading og lesing av minnekort. Selger skyldte på fuktskader.Medhold
iPhone 5 fra Alo TelecomKlage på dårlig samtalekvalitet. Klager mente samme feil var forsøkt utbedret tre ganger og ville heve kjøpet.Medhold
iPhone 4S fra privat selgerKunne ikke aktiveres med iTunes, på grunn av en uautorisert reparasjon. Selger mente dette var opplyst om.Medhold
iPhone 3G fra Larvik MultimediaTelefonen sluttet å virke, og servicen fra butikken opplevdes som treg. Selger ville omlevere, kunden ville heve.Medhold
Sony Xperia Z fra NetcomSkjermen var knust. Kunden mente dette ikke var hans skyld.Ikke medhold
Sony Xperia Z fra TelenorSkjermen reagerte ikke på berøring. Selgeren mente grunnen var sprekker i skjermen kunden hadde påført.Ikke medhold
Sony Xperia Z fra ExpertProblemer med å skru på. Kunden mente selger hadde forsøkt å reparere den tre ganger, selgeren mente feilen ikke forelå.Ikke medhold
Sony Xperia GO fra ElkjøpDårlig samtalekvalitet. Selgeren mente grunnen var uautorisert programvare, såkalt «rooting», fra kundens side.Ikke medhold
Sony Xperia V fra KjedehusetVille ikke lade, da en pinne i ladeinngangen var knekt. Selgeren mente dette var kundens feil.Ikke medhold
HTC One fra SibaProblemer med batteriet. Selger mente telefonen var fuktskadet, kunde mente det var umulig.Ikke medhold
Fortis Evo fra Baltnor Trade/InsigniaEn rekke problemer, blant annet flere som gikk på at telefonen ikke fungerte i Norge.Medhold

(Vi får dessverre ikke lenket til vedtakene fra tabellen, men du finner dem ved å søke etter «mobiltelefon» på FTU sine nettsider)

LES OGSÅ: Må betale reparasjonen fordi han roota mobilen – hele historien bak den ene klagen

Flest fra Samsung

Sakene spriker, og det eneste man kan konkludere med er egentlig at alle mobiler går i stykker, og alle butikker havner i krangler.

AUDA: Skjermer som knuser har ofte en helt naturlig forklaring. Likevel er det mange som mener at de knuser mer eller mindre av seg selv.  (Foto: PER ERVLAND)

AUDA: Skjermer som knuser har ofte en helt naturlig forklaring. Likevel er det mange som mener at de knuser mer eller mindre av seg selv. (Foto: PER ERVLAND)

  • Syv av sakene dreide seg om telefoner fra Samsung, fem fra Sony og tre fra Apple. Siste salgstall fra Netcom viste Apple-telefoner på salgstoppens tre første plasser, fulgt av Samsung- og Sony-modeller.
  • Både store og små butikker havnet hos FTU, uten at noen kommer ut som «versting».
  • 5 av de 17 sakene dreier seg om ulike former for slagskader. Bare to av disse fikk medhold.
  • Tre dreier seg om påståtte fuktskader. Bare én av disse kundene fikk medhold.
  • Alt i alt får 8 av 17 medhold. Disse fikk hevet kjøpene sine; altså pengene tilbake mot at telefonen ble levert til selger.

LES OGSÅ: Uautorisert mobilreparasjon kan ødelegge for både garanti og reklamasjonsrett

Hvem får medhold?

Dinside har lenge fulgt vedtak fra FTU, og da vedtakene ofte viser til tidligere vedtak i tidligere saker, er mønstrene ganske tydelige når det gjelder hvem som får medhold.

 (Foto: PER ERVLAND)

GRATIS: Kan du sannsynliggjøre at produktet gikk i stykker på grunn av svakheter som lå der da du kjøpte det, skal reklamasjonsretten gi deg gratis reparasjon. (Foto: PER ERVLAND)

  • Grunnregelen er naturlig nok at feilen må være produktets egen skyld, og ikke kjøperens. Svakheten skal ha ligget der da produktet ble kjøpt.
  • Selger må derfor sannsynliggjøre at du har skylda om de skal nekte deg gratis reklamasjon. Da holder det ofte ikke å for eksempel bare si at en fuktindikator i telefonen har slått ut.
  • FTU krever at butikken kan framlegge argumentasjon av typen «vi har funnet tegn til fukt, som trolig er kundens feil, som skaper kortslutning her, som gjør at dette ikke fungerer». Det skal altså være en klar årsak/virkning for den konkrete feilen kunden reklamerer på.

LES OGSÅ: Derfor kan ikke butikken utelukkende skylde på mobilens fuktindikator

‘;
fbshare = ‘
‘;
jQuery(‘br+br’).first().after(fbshare);
jQuery(‘.subtitle’).last(1).before(fbshare);

Kilde for: Mobil – DinSide.no