Dinside Mobiltelefonen er i dag hovedkilden for musikk for folk flest. Og da spiller de aller helst av via hodetelefoner eller Bluetooth-høyttaler.
Amerikanske Sonos gir blaffen i dette. De sørger for at folk har musikk i alle rommene hjemme, og kun der. Og det har de overraskende stor suksess med.
TEST: Sonos multiromsystem
I hjemlandet USA har de 16 prosent av markedet for trådløst musikkutstyr, like bak markedslederen Bose som har 22 prosent.
I selskap med de største
I 2013 doblet de omsetningen, og året etter hadde de sin første reklame på selveste Superbowl, en arena som vanligvis er forbeholdt store aktører som Coca Cola, Chrysler, Budweiser og Microsoft.
Se Sonos Superbowl-reklame:
[embedded content]
Ifølge reklamebransjenettstedet Advertising Age forventer Sonos å omsette for en milliard dollar (om lag 7,8 milliarder kroner) i 2015, noe som ytterligere er en fordobling fra 2013.
TEST: Sonos Play:3 trådløs høyttaler
Hvor mange nordmenn som har kjøpt og installert høyttalere og andre trådløse enheter fra Sonos har vi så langt ikke greid å få noe svar på. Men etter eksponeringen i markedet å dømme de siste årene er det liten tvil om at akkurat dette merket også her i landet har en sterk posisjon. Man kan nesten si at Sonos i Norge er for trådløs lyd hva Tivoli er for radio.
– Ingen har hørt om Squeezebox i dag
Vi klarte å få tak i toppsjefen John MacFarlane på telefon midt i morgenrushet, i bilen på vei til Sonos hovedkontor i Santa Barbara, California.
MacFarlane grunnla bedriften sammen med fire andre i 2002. Den gangen var det stort sett bare dem og Squeezebox, lansert i 2001.
UTENDØRS: Du kan bruke en Sonos-enhet utendørs dersom du har trådløs dekning og tilgang til strøm. Men forlater du hjemmet, må du ty til andre ting.
– Hvorfor er det ingen som har hørt om Squeezebox i dag? Det var jo fantastiske produkter, undrer han.
Squeezebox ble kjøpt opp av den sveitsiske tastatur og mus-spesialisten Logitech i 2006. De lyktes ikke med Squeezebox, og la den rett og slett ned. Dermed var Sonos så godt som alene på et raskt voksende marked for flerromslyd.
Ikke lenger alene
Men en slik lykke varer aldri lenge. Nå skal alle ha en bit av dette markedet, enten de heter Samsung, Sony, Denon eller Philips.
– Ja, vi har fått mye konkurranse, men for oss handler det om å fortjene kundene. Folk hopper lett videre om de ikke får det de ønsker seg. Og det gjelder ikke bare produktet i seg selv. I en bransje som vår er det innholdet som teller. Vi utvider stadig med nye strømmetjenester.
– Men kundene vil jo ha lyden med seg ut. De vil ha Bluetooth og mobile løsninger….
– Det er helt i orden for oss. Vi satser primært på hjemmemarkedet. Vi skal være den beste løsningen for musikk i hjemmet. Verken mer eller mindre. Det er vi best på, og det skal vi fortsatt være best på. Så får andre ta seg av lyden utenfor hjemmet. Bluetooth er ikke stabilt nok for oss, og noen mobil høyttaler som kjører på batteri har vi ingen umiddelbare planer om.
TEST: Denon HEOS trådløst musikksystem
Hvorfor integrert?
– Du nevnte strømmetjenester. Dere har nesten alle sammen om bord nå: Spotify, WiMP/Tidal, Deezer, Qobuz, Napster, Stitcher, Soundcloud og nå sist også MixRadio (foreløpig på prøvebasis, men snart offisielt). Dere velger å integrere disse tjenestene i systemet deres, mens andre nøyer seg med Spotify Connect og Bluetooth-tilkobling fra mobil. Hvorfor velger dere integrering?
– Har du prøvd for eksempel Bose-appen? Da vil du se verdien av sømløs integrering. Vi tenker langsiktig, og tror at kundene våre liker å ha alt på ett sted. Da kan de søke etter favorittmusikken sin uten å tenke på hvor den kommer fra, enten den er lagret lokalt eller ligger på Spotify, Deezer eller andre strømmetjenester de måtte abonnere på.
NYE PRODUKTER: Lyplanke er bare ett eksempel på hvordan Sonos utvider repertoaret.
Jobber tett med Apple
– Den 8. juni går Apples utviklerkonferanse WWDC av stabelen. De fleste forventer at Apple vil utvide sin Beats-musikktjeneste til også å gjelde strømming. Har dere planer i så måte?
– Vi elsker Apple, og har i mange år jobbet tett med dem. Slik er det også denne gangen. Vi kommer til å være raskt på plass med Beats-strømming, om og når det kommer. Det fine er at selv om den bare skulle komme for iOS, så har vi den også for Android via appen vår.
MixRadio: 35 millioner sanger gratis
Ja takk, begge deler
– Sonos begynte med å levere nettverksenheter som måtte kobles til utstyr kundene hadde fra før. Det gjør dere jo fortsatt, men etterhvert har dere flere og flere høyttalere på programmet. Hvor ligger markedet nå?
TEST: Samsung Multiroom
– Vi kommer fortsatt til å levere begge deler. Vi har kunder som elsker utstyret de har fra før, og ønsker å tre inn i den moderne verden med musikk fra nett ved hjelp av en Sonos-enhet. Og så har vi de som vil ha små, diskrete enheter ulike steder i huset med unisont design. Begge kundegrupper er like viktige for oss.
Lytter til brukerne
Å lytte til kundene er viktig for alle selskaper. Sonos er kjent for å være spesielt lydhøre. De har et livlig forum der de motar ris og ros. Ikke sjelden svarer Sonos egne ansatte, og ofte dukker brukernes forslag til nye funksjoner og endringer opp i nye versjoner av programvaren.
– Vi har fått mye ros for dette, noe jeg håper vi fortjener. Vi har mye å leve opp til, og vi lever ikke i en verden der vi kan fortelle brukerne våre hva de skal gjøre. Det er faktisk omvendt. Vi håper å kunne fortsatte dialogen også etter at vi har blitt såpass store som vi er blitt, avslutter Jon MacFarlane.
Her kan du se et lengre intervju This Week in Startups gjorde med John MacFarlane fra 2011:
[embedded content]
Kilde for: Data – DinSide.no